Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych dot. należności, państwowego długu pub., poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów pub. posiadających osobowość prawną, dla których organem założycielskim lub nadzorującym są jednostki samorządu teryt.

 

Wyjaśnienia Ministerstwa Fiansów

 

NZ / S3 / KMS / 657-138/2007/4051 Warszawa, 10 .09.2007 r.



Dotyczy: sprawozdań o zobowiązaniach i należnościach jednostek sektora finansów publicznych

W związku z pismem z dnia 30.08.2007 r. znak WA-0731/52/07, w sprawie interpretacji zapisów zawartych w instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 113T po.z770), uprzejmie informuję, ze:
1) część C sprawdzania Rb-UZ zawiera zestawienia (C1-C4) stanu zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych wyodrębnione ze względu na tytuł zobowiązania, tj. zobowiązania wynikającego z zaciągniętych kredytów lub pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych, oraz ze względu na pierwotny i pozostały okres zapadalności. Pojęć pierwotnego i pozostałego okresu zapadalności nie należy utożsamiać. Pierwotny termin zapadalności, zgodnie z §15 ust. 2 oznacza termin, wynikający z umowy, do końca którego dane zobowiązanie dłużnik zobowiązał się spłacić niezależnie od harmonogramu spłat. W przypadku kredytów lub pożyczek oznacza to, że pierwotnym terminem zapadalności jest termin wynikający z umowy kredytowej lub umowy pożyczki, liczony od momentu powstania zobowiązania t), uruchomienia kredytu lub pożyczki do terminu, według którego spłaca się ostatnią ratę kredytu lub pożyczki. Termin pierwotny nie ulega co do zasady zmianie przez cały okres spłacania kredytu lub pożyczki, co oznacza że w sprawozdaniach jest wykazywany w tych samych kolumnach, chyba że umowa zostanie zmieniona a termin ostatecznej spłaty zostanie wydłużony, czy też skrócony. Informację o tego rodzaju zobowiązaniach umieszcza się w ramach zestawiania C3. z uwzględnieniem terminu pierwotnej zapadalności, tj. terminu krótszego niż rok, zawierającego się w przedziale 1 do 5 lat oraz powyżej 5 lat (układ kolumn zgodnie z §18 ust. 3 instrukcji). W przypadku pozostałego terminu zapadalności, przez pojęcie to należy rozmieć termin, który pozostał do spłaty danego zobowiązania, licząc od ostatniego

dnia, za który sporządzane jest sprawozdanie. .Pozostały termin zapadalności" w przeciwieństwie do „terminu pierwotnego" ulega ciągłej zmianie. Jeżeli dane zobowiązanie jednostki spłacane jest w ratach, do ustalenia przedziałów zapadalności brane pod uwagę są daty spłaty poszczególnych rat. W zestawieniach według pozostałego terminu zapadalności klasyfikuje się zobowiązania na podstawie terminu ostatecznej spłaty względem ostatniego dnia okresu sprawozdawczego, w przeciwieństwie do pierwotnego terminu zapadalności, gdzie termin ten jest liczony od powstania zobowiązania. Informację o zobowiązaniach z tytułu kredytów lub pożyczek, klasyfikowanych według pozostałego terminu zapadalności umieszcza się w ramach zestawienia C4, z uwzględnieniem pozostałego terminu zapadalności, tj. pozostałego terminu krótszego niż rok. zawierającego się w przedziale 1 do 5 lat oraz powyżej 5 lat (układ kolumn zgodnie z §19 ust. 3 instrukcji). Jednakże należy mieć na uwadze, że łączne kwoty (kolumna 2) prezentowane w poszczególnych wierszach zestawień C3 i C4 powinny być sobie równe i odzwierciedlać stan zobowiązań na koniec danego okresu sprawozdawczego;
2) sprawozdania kwartalne Rb-N zawierają informacje o stanie należności jednostek na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy). Pozycja N3 części A sprawozdania Rb-N określa należności danej jednostki z tytułu depozytów oraz stanu gotówki posiadanej przez jednostkę. W ramach pozycji N3.1. należy wykazać wartość nominalną gotówki będącej własnością^ jednostki. W ramach póz. N3.2 i N3.3 należy wykazać wartość należności z tytułu depozytów na żądanie i terminowych. W przypadku depozytów na żądanie mogą być one w każdej chwili zamienione na gotówkę, przekazane w formie czeku, przelewu lub inny sposób wycofane bez żadnych istotnych ograniczeń lub kar. Przykładem takich depozytów są należności z tytułu środków zgromadzonych na rachunkach bieżących jednostek w bankach. W przypadku depozytów terminowych możliwość ich wycofania jest ograniczona lub wiąże się z określonymi kosztami. Do tego rodzaju depozytów można zaliczyć lokaty terminowe jednostek w bankach, wadia lub depozyty zabezpieczające należyte wykonanie umowy, o ile mają charakter terminowy i nie zostały wykazane w depozytach na żądanie.

DYREKTOR DEPARTAMENTU
Należności i Zobowiązań
Finansowych Państwa
Piotr Marczak

 


Wyjaśnienia Ministerstwa Fiansów

 

 

ZNAK PISMA: NZ/ W-8 /MO / 0657-103/2007/4056 Warszawa, 11 września 2007 r.

Szanowny Pan

Bogdan Cybulski

Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu


Dotyczy: sprawozdania Rb-N — gotówka i depozyty

W odpowiedzi na pismo z dnia 24 sierpnia br., znak WIAS-440-8/07 [Departament NZ pragnie podkreślić/ że zgodnie z § 2 ust 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 113, póz. 770) sprawozdanie Rb-N oraz sprawozdania Rb-Z, Rb-UZ i Rb-UN są wykorzystywane do celów statystycznych. W związku z powyższym w sprawozdaniu Rb-N należy wykazać:
1. w wierszu N3.1 gotówka - stan gotówki w kasie. Gotówka powinna być wykazana wobec tego sektora, do którego należy jednostka sporządzająca sprawozdanie. Jeżeli więc sprawozdanie sporządza podmiot dla którego organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka
samorządu terytorialnego wówczas powinien wykazać stan gotówki w kasie w grupie III; 
2. w wierszach N3.2 depozyty na żądanie oraz N3.3 depozyty terminowe - należności wynikające ze złożonych depozytów. Informujemy, że w pozycji N3.2 należy ująć w szczególności środki pieniężne na rachunku bieżącym jednostki w banku oraz lokaty typu overnight jak również
wszelkiego rodzaju kaucje, o ile nie są terminowe, zaś w wierszu N3.3 - lokaty bankowe (z wyłączeniem zdeponowanych na rachunku bankowym środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych) oraz depozyty mające charakter swoistego rodzaju gwarancji, jeżeli nie
zostały wykazane jako depozyty na żądanie.

DYREKTOR DEPARTAMENTU
Należności i Zobowiązań
Finansowych Państwa
Piotr Marczak

 

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych dotyczących należności, państwowego długu publicznego, poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych posiadających osobowość prawną, dla których organem założycielskim lub nadzorującym są jednostki samorządu terytorialnego

 

Podstawa prawna:
– Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 roku w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 113, poz. 770)


(przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do sporządzania sprawozdań za okresy sprawozdawcze, rozpoczynając od sprawozdań kwartalnych za III kwartały 2006 r.)


Adresy e-mail, na które należy przesyłać elektroniczną wersję sprawozdań:
 dla jst objętych nadzorem RIO w Rzeszowie
 dla jst nadzorem RIO w Rzeszowie, zespół Krosno
 dla jst nadzorem RIO w Rzeszowie, zespół Przemyśl
 dla jst nadzorem RIO w Rzeszowie, zespół Tarnobrzeg


1) Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
2) Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych
3) Rb-N– kwartalne sprawozdanie o stanie należności
4) Rb-UN – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej

 

Jednostkami zobowiązanymi do sporządzania i przekazywania sprawozdań jednostkowych Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N i Rb-UN do zarządów jednostek samorządu terytorialnego, będących organem założycielskim lub nadzorującym są:
a) samorządowe instytucje kultury
b) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej
c) fundusze celowe posiadające osobowość prawną (Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej)
d) samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.


Zarządy jednostek samorządu terytorialnego będące odbiorcami sprawozdań jednostkowych Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N i Rb-UN, sporządzają sprawozdania zbiorcze według rodzaju jednostki i są zobowiązane do przekazywania ich w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej do właściwych terytorialnie regionalnych izb obrachunkowych.


Sprawozdanie jednostkowe kwartalne Rb-Z i Rb-N powinny być przekazywane do zarządu jednostki samorządu terytorialnego:
• za 1, 2, 3 kwartał – nie później niż 14 dni po upływie okresu sprawozdawczego,
• za 4 kwartał - nie później niż 37 dni po upływie okresu sprawozdawczego.


Sprawozdanie jednostkowe roczne Rb-UZ i Rb-UN za rok budżetowy powinny być przekazywane do zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie później niż 37 dni po upływie okresu sprawozdawczego.

 

Sprawozdania zbiorcze kwartalne Rb-Z i Rb-N jednostki samorządu terytorialnego przekazują do regionalnych izb obrachunkowych:
• za 1, 2, 3 kwartał – nie później niż 28 dni po upływie okresu sprawozdawczego,
• za 4 kwartał – nie później niż 56 dni po upływie okresu sprawozdawczego.

 

Sprawozdania zbiorcze kwartalne Rb-UZ i Rb-UN za rok budżetowy jednostki samorządu terytorialnego przekazują do regionalnych izb obrachunkowych nie później niż 56 dni po upływie okresu sprawozdawczego.

 

 


 

 

SPRAWOZDANIA W ZAKRESIE PAŃSTWOWEGO DŁUGU PUBLICZNEGO ORAZ PORĘCZEŃ I GWARANCJI JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH - WERSJA ARCHIWALNA


Podstawa prawna:
– Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 roku w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 148, poz. 1653)

Adresy e-mail, na które należy przesyłać elektroniczną wersję sprawozdań:
 dla jst objętych nadzorem RIO w Rzeszowie
 dla jst nadzorem RIO w Rzeszowie, zespół Krosno
 dla jst nadzorem RIO w Rzeszowie, zespół Przemyśl
 dla jst nadzorem RIO w Rzeszowie, zespół Tarnobrzeg

1) Rb-Zop – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
2) Rb-Nop – kwartalne sprawozdanie o stanie należności

Jednostkami zobowiązanymi do sporządzania i przekazywania kwartalnie w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej sprawozdań jednostkowych Rb-Zop i Rb-Nop do zarządów jednostek samorządu terytorialnego, będących organem nadzorującym są:
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- fundusze celowe posiadające osobowość prawną,
- samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego oraz
- samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną .
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego będące odbiorcami sprawozdań jednostkowych Rb-Zop i Rb-Nop, sporządzają sprawozdania zbiorcze według rodzaju jednostki i są zobowiązane do przekazywania ich kwartalnie w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej do właściwych terytorialnie regionalnych izb obrachunkowych.
Terminy przekazywania sprawozdań:
• za 1, 2, 3 kwartał – nie później niż 30 dni po upływie okresu sprawozdawczego,
• za 4 kwartał – nie później niż 59 dni po upływie okresu sprawozdawczego.

 

XLSFormularz RBN (206,50KB)
XLSFormularz RBZ (331,00KB)
PDFsprawozdania o długu publicznym (40,75KB)
PDFSprawozdania w zakresie operacji finansowych (58,79KB)