Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Sprawozdania finansowe

SPRAWOZDANIA FINANSOWE

Stan prawny na dzień 1 stycznia 2007 r. 
Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (jednolity tekst Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.),
– Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).


Sprawozdanie finansowe składa się z trzech części :
• bilans,
• rachunek zysków i strat jednostki (wariant porównawczy),
• zestawienie zmian w funduszu jednostki na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Sprawozdanie finansowe sporządzane na podstawie własnych ksiąg rachunkowych jednostki jest sprawozdaniem finansowym jednostkowym.
Sprawozdanie finansowe sporządzane na podstawie sprawozdań finansowych jednostkowych lub jednostkowych i łącznych jest sprawozdaniem łącznym.
Sprawozdania finansowe łączne są sumą sprawozdań finansowych jednostkowych lub jednostkowych i łącznych i sporządza się je w złotych i groszach.

  Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, bilans jednostki budżetowej, zakładu budżetowego, gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej według załącznik nr 5 do rozporządzenia, natomiast skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego według załączniku nr 7 do rozporządzenia.
W celu sporządzenia skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 6 ustawy o rachunkowości przy założeniu, iż jednostką dominującą jest jednostka samorządu terytorialnego. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może rozszerzyć zakres informacji wykazywanych w skonsolidowanym bilansie jednostki samorządu terytorialnego.


   Rachunek zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

   Zestawienie zmian w funduszu jednostki sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
  

   Sprawozdanie finansowe sporządza się w terminie 3 miesięcy od dnia, na który zamyka się księgi rachunkowe.


   Sprawozdanie finansowe jednostki i placówki podpisuje kierownik jednostki i główny księgowy lub księgowy placówki.
   Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego podpisują członkowie zarządu i skarbnik.
   Sprawozdania finansowe łączne i skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego podpisuje przewodniczący zarządu i skarbnik.

Sprawozdania finansowe, składają się do dnia 31 marca roku następnego:
• Kierownicy jednostek budżetowych składają sprawozdanie finansowe odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego.
• Kierownicy zakładów budżetowych składają sprawozdania finansowe odpowiednio dysponentom części budżetowej lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego.
• Kierownicy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych składają sprawozdanie finansowe jednostce budżetowej.

  Zarządy jednostek samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania finansowe łączne osobno dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i przekazują je do regionalnej izby obrachunkowej w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego.
   Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują bilanse z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do regionalnej izby obrachunkowej do dnia 30 kwietnia roku następnego.
   Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzany w złotych i groszach i przekazywany do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.

 

 


 

stan prawny: 1 stycznia 2006 r.  - WERSJA ARCHIWALNA

 

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (jednolity tekst Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
– Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752, zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 128, poz. 1069).
 

 

   Zarządy jednostek samorządu terytorialnego sporządzają bilanse łączne osobno dla:
- jednostek budżetowych
- zakładów budżetowych
- gospodarstw pomocniczych.

 Bilanse łączne są sumą bilansów jednostkowych lub jednostkowych i łącznych. Bilanse te w formie dokumentu przekazywane są do regionalnych izb obrachunkowych w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego.
 Ponadto zarządy jednostek samorządu terytorialnego sporządzają i przekazują w formie dokumentu bilanse z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do regionalnych izb obrachunkowych do dnia 30 kwietnia roku następnego.
 Jednostki samorządu terytorialnego sporządzają także bilans skonsolidowany, który ma na celu przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej gminy, powiatu i województwa jako całej jednostki. Jest on bilansem grupy jednostek powiązanych z jednostką samorządu terytorialnego, który obejmować powinien dane finansowe jednostki dominującej, tj. jednostki samorządu terytorialnego i jednostek od niej zależnych i jej podległych, a więc przez nią kontrolowanych. Bilans skonsolidowany obejmuje dane finansowe jednostki dominującej i jednostek jej podporządkowanych (bezpośrednio lub pośrednio), do których należą:
- jednostki budżetowe, w tym urząd jednostki,
- zakłady budżetowe,
- gospodarstwa pomocnicze,
- wyodrębnione prawnie samorządowe fundusze celowe,

- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- samorządowe instytucje kultury,
- przedsiębiorstwa kontrolowane, współkontrolowane i z wywieranym na nie znaczącym wpływem, m.in. spółki handlowe działające na podstawie Kodeksu spółek handlowych,
- inne przedsiębiorstwa np. fundacje .
  Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzany w złotych i groszach i przekazywany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.

 

PDFSprawozdania finansowe (44,03KB)