Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Program szkolenia organizowanego w dniach 8 - 9 lutego 2006 roku, na temat „Nowe regulacje prawne w zakresie finansów publicznych i naruszenie dyscypliny finansów publicznych”.

PROGRAM SZKOLENIA


8 LUTEGO 2006 R.

I. Regulacje prawne wynikające z ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104) - wykłady prowadzić będą Pani Teresa Wota – członek Kolegium RIO w Rzeszowie, koordynator Zespołu w Przemyślu i Pan Mirosław Paczocha – członek Kolegium RIO w Rzeszowie, koordynator Zespołu w Tarnobrzegu


1. Zagadnienia ogólne :

  • jednostki sektora finansów publicznych, w tym podsektora samorządowego
  • potrzeby pożyczkowe jednostek samorządu terytorialnego
  • państwowy dług publiczny, w tym dług publiczny j.s.t.

2. Obowiązki jednostek samorządu terytorialnego w zakresie jawności i przejrzystości finansów publicznych.
3. Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych utworzonych na podstawie ustawy o finansach publicznych :

  • tworzenie łączenie przekształcanie w inną formę organizacyjną jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych
  • dostosowanie dotychczasowych statutów do przepisów ustawy o finansach publicznych oraz nadanie statutów jednostkom budżetowych nieposiadającym statutów
  • ograniczenie źródeł przychodów zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych o dochody z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych jednostki samorządy terytorialnego oraz skutki tego graniczenia

4. Wymagania kwalifikacyjne na stanowisko głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych.
5. Zasady zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych przez jednostki samorządu terytorialnego :

  • cele i wysokość
  • obowiązek uzyskania opinii o możliwości spłaty kredytu lub pożyczki lub wykupu papierów wartościowych
  • pozostałe ograniczenia dotyczące zaciągania kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych
  • ograniczenie form zabezpieczenia kredytów i pożyczek udzieleniem pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym j.s.t.
  • limity obciążeń budżetów j.s.t. z tytułu spłaty długu
  • wpływ nowych regulacji prawnych na konstrukcję uchwały budżetowej oraz na  jej zmianę w ciągu roku budżetowego

6. Dług związków międzygminnych (limit długu i spłat tego długu)
7. Budżet jednostki samorządu terytorialnego, a uchwała budżetowa

  • podstawowe definicje
  • elementy uchwały budżetowej (obligatoryjne i fakultatywne)
  • prognoza długu
  • zasady udzielania pomocy finansowej i rzeczowej z budżetu j.s.t.

8. Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego :

  • dokonywanie zmian w budżecie w toku jego wykonywania
  • harmonogram realizacji dochodów i wydatków budżetowych
  • bankowa obsługa budżetu jednostki samorządu terytorialnego
  • sprawozdanie z wykonania budżetu j.s.t.

 


9 LUTEGO 2006 R.

II. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w świetle regulacji wynikającej z ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. Nr 14 z 2005 r., poz. 114) – wykłady prowadzić będą Pani Anna Trałka – z-ca Prezesa RIO w Rzeszowie, przewodnicząca Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w Rzeszowie i Pani Iwona Szymańska – członek Kolegium RIO w Rzeszowie, z-ca przewodniczącej Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w Rzeszowie.

1. Zmiany w zakresie zasad odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
2. Obowiązki i uprawnienia wójtów (burmistrzów, prezydentów) i starostów w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako:

  • obwinionych
  • kierowników jednostek sektora finansów publicznych.

3. Czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych wynikające z ustawy w tym odpowiedzialność wójtów, burmistrzów, prezydentów i starostów za te czyny.